Épülettörlés: A térképtől a valóságig
Az ingatlanok világában gyakran előfordul, hogy az adminisztratív folyamatok nem tartanak lépést a valós változásokkal. Ilyen eset az épülettörlés is, amikor egy épület fizikailag már nem áll fenn, de papíron még szerepel az ingatlan-nyilvántartásban. Szakmai információink alapján ebben a blog posztban végigvezetjük olvasóinkat azon a folyamaton, amely egy épület törléséhez szükséges.
Az épülettörlés szükségessége
Az épülettörlés leggyakoribb oka az, hogy az adott struktúra már nem áll fenn – akár a tulajdonos döntése, akár természeti katasztrófa következményeként. Ennek ellenére a hivatalos térképeken, dokumentumokban még jelen van, ami különböző jogi és pénzügyi kérdéseket vethet fel.
A bontási engedély megszerzése
A bontásra vonatkozóan a helyi önkormányzatok meghatározott szabályokat alkotnak. Ezek betartása nélkül nem kezdeményezhető az épület fizikai eltávolítása. Amennyiben szükséges, a bontási engedély megszerzése tehát az első lépés az épülettörlési folyamatban. (Nem minden épület esetében van szükség bontási engedélyre, a legtöbb esetben a nem tartós emberi tartózkodás céljára épített épület bontási engedély nélkül is bontható)
A valóság és a térkép összehangolása
Ha az épület már nem létezik, de a térképen még szerepel, a tulajdonos kötelessége ezt jelezni a hatóságok felé. A helyi önkormányzatnál hatósági bizonyítványt kell igényelni, amely hitelesíti, hogy az adott épület a helyszínen már nem található meg.
A földmérő bevonása
A jogerős bontási engedéllyel és/vagy a hatósági bizonyítvánnyal a kézben már lehetőség nyílik földmérőt hívni, aki a szükséges műszaki dokumentációkat, így a vázrajzot is elkészíti. Ezen dokumentumok alapján a földhivatal elvégezheti az ingatlan-nyilvántartásban szükséges törlési eljárást.
Amennyiben a földrészleten lévő valamennyi épület bontásra kerül, úgy nincs szükség földmérő bevonására, az ingatlan tulajdonosa az épület(ek) törlését vázrajz nélkül, a hatósági bizonyítvány alapján is kérheti a földhivataltól.
A folyamat lezárása
A földhivatal által záradékolt (lepecsételt) vázrajz az ingatlan tulajdonosához kerül vissza, amelyet a bankok és más hatóságok már hiteles dokumentumként fogadnak el. Fontos tudni, hogy az ingatlan-nyilvántartásban a tényleges átvezetés csak később történik meg, de ezen lepecsételt dokumentum birtokában már elismert az épület eltávolítása.
Különleges esetek és mentességek
Bizonyos esetekben az önkormányzatok lehetőséget biztosítanak arra, hogy egyes jellegű épületek esetében ne legyen szükség bontási engedélyre. Ez függhet az épület használati módjától, alapterületétől, és a helyi földmérési szabályzattól is.
Az épülettörlés lépései az ingatlanfejlesztők számára
Az ingatlanfejlesztés során nem ritkán szembesülünk az épülettörlés kihívásaival. Akár egy régi épület helyén tervezünk új konstrukciót, akár egyszerűen csak szeretnénk tisztázni az ingatlanjogi helyzetet, az épülettörlési folyamat alapvető ismerete nélkülözhetetlen. A következőkben az épülettörlés lényeges elemeit és a szükséges lépéseket mutatjuk be.
Miért is fontos az épülettörlés?
Az épülettörlés akkor válik szükségessé, amikor a térképen még szereplő épület a valóságban már nem létezik. Ennek oka lehet a szerkezet időszerű lebontása vagy egyéb okok. Ez a procedúra nélkülözhetetlen része a tiszta ingatlanjogi viszonyok kialakításának, amelyek lehetővé teszik az új fejlesztések megvalósítását.
A bontási engedély megszerzése
Mindenek előtt tisztában kell lennünk azzal, hogy bontási engedély nélkül nem kezdhetünk hozzá a bontáshoz. Ezt a helyi önkormányzatnál kell beszereznünk, ami bizonyos esetekben bonyolult és időigényes folyamat lehet.
A hatósági bizonyítvány kiállítása
A bontási munkálatok befejeztével szükségünk van egy olyan hatósági bizonyítványra, amely igazolja, hogy a telken nem áll már épület. Ez a dokumentum lesz az alapja az épülettörlési eljárás megindításának.
A földmérő szerepe az épülettörlési folyamatban
A hatósági bizonyítvány birtokában földmérőt kell megbíznunk, hogy készítsen egy törlést tartalmazó vázrajzot. Ez a dokumentum az, amit a földhivatalhoz benyújtanak, és amely a tulajdoni lap frissítését előkészíti.
Az épülettörlés véglegesítése
A földhivatal az elkészült vázrajz alapján végez el minden szükséges adminisztratív lépést. Az eljárás végén a földhivatal értesítést küld a tulajdonosnak az ingatlan-nyilvántartási átvezetés megtörténtéről.
Miért érdemes szakértőt megbízni?
Bár az épülettörlési folyamat elsőre egyszerűnek tűnhet, számos buktató rejlik benne. A szakértők bevonása nemcsak a procedúra meggyorsítását, hanem a hibák minimalizálását is jelenti.
Záró gondolat az épülettörléshez
A Föld-Könyv Kft. készen áll arra, hogy segítséget nyújtson Önnek ebben a folyamatban. Professzionális csapatunk garantálja, hogy az épülettörlés zökkenőmentesen zajlik, lehetővé téve az új projektjei zavartalan megkezdését. Hogyan léphet kapcsolatba velünk? Amennyiben érdeklődik szolgáltatásaink iránt, vagy kérdései vannak az épülettörléssel kapcsolatban, keressen minket bizalommal a megadott elérhetőségeinken. Szakértőink készséggel állnak rendelkezésére.